Khutbah Jumat Bahasa Jawa Muhasabah Diri Pribadi: Ajaran Islam Ingkang Kathah Dipun Tilar
NU Cilacap Online – Salah satunggaling lampah becik ingkang tansah dipun ajaraken wonten ing agami Islam inggih punika lampah muhasabah utawi introspeksi dhumateng dhiri piyambak.
Lampah punika tegesipun tansah eling lan waspada dhumateng dhiri, ngginakaken wekdal kangge nimbang-nimbang, lan niteni sedaya amal becik saha ala ingkang dipun tindakaken.
Khutbah Jumat bahasa jawa kali ini mengangkat judul “Muhasabah Diri Pribadi: Ajaran Islam Ingkang Kathah Dipun Tilar” penyusun KH Dr. Ariffudin, Lc, MA pengurus LD PWNU Jawa Tengah bidang Penelitian Pengembangan Dakwah.
Untuk download naskah khutbah bahasa jawa PDF ada di bawah.
Khutbah Sepindah
اَلْحَمْدُ للهِ العَزِيزِ الحَمِيدِ، حَمْدًا يَلِيقُ بِجَلَالِ وَجْهِهِ، وَكَمَالِ وَصْفِهِ، وَعَظِيمِ سُلْطَانِهِ، نَحْمَدُهُ سُبْحَانَهُ عَدَدَ خَلْقِهِ، وَرِضَا نَفْسِهِ، وَزِنَةَ عَرْشِهِ، وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ، وَنَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إلَّا اللهُ وَحْدَهُ، شَهَادَةَ حَامِدٍ لَهُ، مُعْتَرِفٍ بفَضْلِهِ، وَنَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا وَنَبِيَّنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، مَنِ اشْتَقَّ مِنَ الحَمْدِ اسْمُهُ، فَكَانَ أَحْمَدَ النَاسِ لِرَبِّهِ. اَللّٰهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلٰى اٰلِهِ وَاَصْحَابِهِ اَجْمَعِيْنَ. اَمَّا بَعْدُ فَيَا أَيُّهَا الْحَاضِرُوْنَ. اِتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوْتُنَّ اِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ. قَالَ اللهُ تَعَالَى فِي الْقُرْاٰنِ الْعَظِيْمِ. أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ يٰٓاَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوا اتَّقُوا اللّٰهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍۚ وَاتَّقُوا اللّٰهَۗ اِنَّ اللّٰهَ خَبِيْرٌ ۢ بِمَا تَعْمَلُوْنَ.
Jama’ah shalat Jumat ingkang dipun rahmati déning Allah SWT.
Puji syukur kito aturaken dhumateng Allah SWT. Awit saking kanikmatan ingkang diparingaken déning Panjenenganipun, kito saged ngempal wonten ing papan lan majelis ingkang kebak berkah menika, kanggé ngibadah dhumateng Panjenenganipun minangka tetenger syukur awit saking samukawis nikmat ingkang sampun kito tampi saking Panjenenganipun.
Ora kesupen, shalawat saha salam, kito aturaken dhumateng Nabi Agung Muhammad SAW, saha dhumateng para sahabatipun, para tiyang ingkang nderekaken, lan mugi-mugi kito sedaya ing tembe pikantuk syafa’atipun wonten ing dinten kiyamat. Amin ya rabbal alamin.
Baca juga Khutbah Jumat: Ketaqwaan Landasan Utama Kesuksesan
Salah satunggaling lampah becik ingkang tansah dipun ajaraken wonten ing agami Islam inggih punika lampah muhasabah utawi introspeksi dhumateng dhiri piyambak. Lampah punika tegesipun tansah eling lan waspada dhumateng dhiri, ngginakaken wekdal kangge nimbang-nimbang, lan niteni sedaya amal becik saha ala ingkang dipun tindakaken.
Muhasabah dhiri punika wigatos sanget dipun lampahi, amargi obyek muhasabah punika inggih punika jiwa lan dhiri manungsa piyambak, lan jiwa punika minangka titipan utawi amanah saking Allah SWT ingkang paling wigati lan agung, ngungkuli titipan arta, turun temurun, lan kawruh. Awit saking wigatosipun, Allah SWT dumugi ndadosaken sumpah ing asma jiwa manungsa ing dawuhipun (QS. Asy-Syams: 7)
وَنَفْسٍ وَّمَا سَوّٰىهَاۖ
Tegesipun: Amargi jiwa saha kasampurnan (ciptaane) Panjenenganipun.
Ing dalem ayat sanèsipun, Allah SWT ugi dhawuh dhateng kita supados tansah ngemataken lan njangkepi dhiri kita piyambak-piyambak, sarta ngrumangsani sakèhing potensi ala ingkang saged medal saking dhiri punika. Allah SWT ngendika ing Surat Yusuf ayat 53:
وَمَآ اُبَرِّئُ نَفْسِيْۚ اِنَّ النَّفْسَ لَاَمَّارَةٌ ۢ بِالسُّوْۤءِ اِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّيْۗ اِنَّ رَبِّيْ غَفُوْرٌ رَّحِيْمٌ
Lan kawula boten ngaken yèn kawula bebas saking kalepatan, awit saktemene hawa napsu punika mesthi nggiring dhateng ala, kajawi hawa napsu ingkang sampun pinaringan rahmat dening Gusti Kawula. Saktemene Gusti Kawula punika Maha Pangaksami, Maha Asih.
Menawi ningali gesangipun manungsa modern sakmenika, mliginipun tiyang-tiyang ingkang tansah ngelajengaken tren gesang miturut budaya Barat lan manca, makaten cetha sanget tindak-tanduk ingkang ngremehaken jiwa lan kamanungsanipun.
Ingkang wonten namung tumindak kang ngemot syahwat lan pepenginan hawa nepsu amarah, ingkang tamak saha ngrusak, boten namung marang awake piyambak, nanging ugi marang sesami lan lingkungan sakiteripun. Kabeh punika wonten sebabipun, salah satunggalipun yaiku boten wonten sikap muhasabah dhateng dhiri piyambak
يٰٓاَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوا اتَّقُوا اللّٰهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍۚ وَاتَّقُوا اللّٰهَ ۗاِنَّ اللّٰهَ خَبِيْرٌ ۢبِمَا تَعْمَلُوْنَ
Hai para tiyang ingkang pitados! Taqwala dhateng Allah lan sumangga saben tiyang ngemataken menapa ingkang sampun katindakaken kanggo dinten sesuk (akhirat), lan taqwala dhateng Allah. Satemene, Allah Mahateliti dhateng menapa ingkang panjenengan tindakaken
Ing ayat punika, Gusti Allah SWT paring pepeling dhateng kita sedaya, dados tiyang-tiyang ingkang iman, supados tansah nggatekaken punapa ingkang sampun dipun lampahi kangge dinten esuk (dinten kiyamat). Punika kalebet salah satunggaling proses muhasabah dhiri, ing pundi saben kita kedah tansah ngawasi saha nggatekaken tindak tandukipun piyambak-piyambak.
“Ing nerangake ayat menika, Imam Ibn Katsir ngendika: “Hisaba dhiri panjenengan wiwit samenika, sadèrèngipun wonten dinten kiyamat panjenengan badhe dipunhisab. Pirsani lan priksa amal becik punapa ingkang sampun panjenengan lampahi lan panjenengan tancepaken kagem gesang akhirat, nalika panjenengan badhe dipunpitaken tanggung jawab déning Allah SWT, Ingkang Mahawicaksana lan Mahaweruh samukawis, kalebet ingkang katingal utawi ingkang samar”
Jamaah shalat Jumat ingkang dipun rahmati dening Allah SWT.
Akibat awon menawi tiyang mboten nindakaken muhasabah dhateng awakipun piyambak menika:
Manungsa gampil dipun pengaruhi dening setan lan iblis ingkang tansah nyuwun supados adoh saking amal ketaatan, ngajak dhumateng lampah dosa lan maksiat, malah tansah ngalangi kebaikan kangge piyambakipun utawi tiyang sanes.
Manungsa tansah wonten ing kahanan linglung lan kesupen dhateng jati dhirinipun minangka abdining Gusti Allah SWT.
Wonten tiyang ingkang kagungan manah, nanging boten saged mbedakaken ingkang becik lan awon, kagungan mripat nanging boten saged ningali pepadhang hidayah, lan kagungan talingan nanging boten saged mirengaken piwulang-piwulang agami. Keberadaanipun kados kewan, malah langkung sesat tinimbang kewan.
Manahing tiyang menungsa punika rusak lan remuk. Manawi tiyang menungsa mboten nate nindakaken muhasabah dhiri, manah punika badhe peteng lan kathah kejahatan, dene manah punika sesungguhipun saged ngraosaken cedhak lan nikmatipun bebarengan kaliyan Allah SWT.
Mila, wonten ing nindakaken muhasabah dhiri punika, wonten kalih tahap ingkang kedah dipun-gatosaken:
Sepisan, muhasabah sadèrèngipun nindakaken lampah amal. Muhasabah punika dipun-lampahi kanthi mriksani amal ingkang badhe dipun-lampahi, punapa tiyang punika saged nindakaken amal punika utawi boten saged? Manawi boten saged, mila boten perlu nindakaken amal punika, amargi Allah SWT mboten paring beban dhumateng abdi-Nipun kaliyan amalan ingkang langkung saking kemampuanipun abdi.
Tiyang ugi kedah nggatekaken, punapa damel lampah punika ngemot kabecikan utawi kebecikan. Manawi ngemot kabecikan lan manfaat, mangka lampahi lampah punika, nanging bilih ngemot kebecikan langkung becik lajeng tinggalaken lampah punika. Lan ingkang pungkasan, taksih kedah taksih mendhetaken patalangan bilih damel lampah punika kalampahan kanthi tulus margi Gusti Allah SWT utawi margi tiyang sanes, kanthi ancas pamrih nama-namaipun.
Manawi pangajeng-ajengipun saged dipuntuwakaken ikhlas margi Gusti Allah, lampah punika sae dilampahi, nanging bilih taksih boten saged ikhlas, kedah nglatih piyambak saha ngleresaken pangajeng-ajengipun, supados saged damel kanthi tulus.
Kapindho, muhasabah sawise tumindak amal. Tumindak kebecikan ingkang dipunhisab wonten ing tataran menika saged dipunbedakaken kados mekaten: amal ibadah. Sasampunipun nglampahi tumindak ketaatan, tiyang nindakaken introspeksi, punapa sampun nglampahi kanthi sae miturut syarat saha rukune, utawi isih wonten kirangipun.
Menawi raosipun taksih wonten kirangipun, lajeng piyambakipun ngupados supados ndandosi saha nyampurnakaken kirang punika. Salajengipun, tiyang muslim ugi tansah ngraosaken dhateng dhiri piyambak, amal ketaatan punapa ingkang dereng dipunlampahi, kawiwitan saking ibadah wajib kados ta shalat, puasa, paring nafkah dhumateng kulawarga, ngantos ibadah sunah kados ta shalat sunah rawatib, shalat jamaah, maos Al-Quran, maos wirid, saha donga-donga.
Amal lampah ingkang langkung sae inggih punika dipun tinggalaken. Kathah wonten ing antawisipun kita ingkang nindakaken prekawis-prekawis ingkang boten wigatos ingkang namung ngentekaken wekdal, kados ta dangu-dangu ngagem HP lan medsos ingkang boten gadhah mupangat, dolanan game online ngantos kesupen wekdal, saha ngendika ngalor-ngidul bab prekawis ingkang boten gina.
Prayoginipun, prekawis kados makaten punika dipun tinggalaken utawi sakminimumipun dipun kurangi miturut kasagedan.
Kados pangandikane Imam Ghozali
مِنْ عَلاَمَةِ إعْرَاضِ اللهِ تعالى عَنِ الْعَبْدِ إشْتِغَالُهُ بِمَا لَا يُعْنِيْهِ
“Salah sawijining tandha menawi Allah boten ridha dhateng kawula-Nipun inggih punika, piyambakipun tansah sibuk ngurusi perkawis-perkawis ingkang boten wigatos.”
Tindak tanduk saben dinten ingkang dados kebiasaan. Muhasabah pérangan punika kanthi cara takon dhateng awak piyambak, kadospundi menawi sedaya punika dipunlampahi? Apa saged dipunpanggihaken kalawan niyat ibadah, utawi namung kanggé nyukupi kabutuhan jasmani kemawon? Apa wonten kapentingan akhirat ing salebeting punika, utawi namung kanggé nyenengaken nikmat donya kemawon?
Kanthi langkung praktis, nalika nindakaken muhasabah dhateng awak piyambak, tiyang kedah damel prioritas objek muhasabah kados mekaten:
Mendahulukan amal ibadah fardhu utawi wajib. Punapakah kewajiban-kewajiban menika sampun kalaksana kanthi sae utawi taksih wonten ingkang kawratan utawi kirang sampurna? Manawi taksih wonten ingkang kawratan, lajeng kedah enggal dipunlampahi, lan manawi taksih kirang sampurna, lajeng kedah dipunsampurnakaken.
Ngemut larangan-larangan wonten ing agami Islam. Manawi taksih nindakaken bab-bab ingkang dilarang, lajeng kedah enggal ndedonga taubat lan nyuwun ngapura (istighfar) dhateng Gusti Allah SWT, kanthi tekad ingkang santosa supados mboten mbaleni dosa wau malih.
Muhasabah dhateng kelalian dhateng Gusti Allah SWT. Manawi taksih rumiyin kathah ing lali lan kirang nginget dhateng Gusti Allah SWT, lajeng kedah enggal miwiti sinau supados saged ngelampahi dzikir langkung kathah; dedonga kados sadèrèngipun tilem, sadèrèngipun tangi, nalika medal griya, nalika mlebet griya, dedonga ing ésuk lan sonten, ugi wirid-wirid ingkang ringkes. Bab punika leres selaras kaliyan dhawuhipun Gusti Allah SWT dhateng kawula-Kawula Panjenenganipun supados nglaksanani dzikir kanthi kathah.
Para Jamaah Shalat Jumat ingkang kinurmatan dening Allah SWT.
Muhasabah dhiri punika prelu kita latih wonten ing gesang saben dinten. Menawi boten saged saben dinten, lajeng paling boten seminggu sepisan. Menawi boten saged seminggu sepisan, lajeng rong minggu sepisan. Menawi boten saged malih, lajeng saben wulan sepisan. Lan menawi tasih boten saged malih, paling boten saben taun sepisan. Kita sedaya ndedonga mugi-mugi kita saged ngraih manfaat saking muhasabah dhiri, ing antawisipun:
- Mangertos kekirangan lan kalepatan dhiri piyambak.
- Nyeseli kalepatan lan estu tobat.
- Ngarasaken hak-hakipun Allah SWT ingkang kathah sampun kita tinggalaken.
Ngertos kelemahan lan andhap-asoring dhiri ing ngarsané Allah SWT, lan mangerténi ganjaraning Allah SWT saha kepriyé Allah SWT tansah nutupi dosa lan cacad kita kang akeh. Tumindak prasaja lan ngramut kesederhanaan (zuhud) ing urip donya amargi donya iku sifaté sawatara, déné akhirat iku urip kang langgeng lan sejati.
Mekaten khutbah ringkes ingkang saget katur, mugi-mugi gadhah manfa’at lan saged nyengkuyung semangat kita kabèh supados tansah ndandani dhiri ngarah ing kabecikan donya saha akhirat. Amin.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي الْقُرْاٰنِ الْعَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الْاٰيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّيْ وَمِنْكُمْ تِلَاوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ. وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ فَيَا فَوْزَ الْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ.
Khutbah Kaping Kalih
اَلحَمْدُ للهِ رَبِّ العَالَمِينْ ، اَلرَّحْمَنِ الرَّحِيمْ، مَالِكِ يَوْمِ الدِّينْ. أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمْ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ الله، المَبْعُوثِ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينْ. اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى إِمَامِ الأَنْبِيَاءِ وَالمُرْسَلِينْ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ إِلَى يَوْمِ الدِّينْ.
أَمَّا بَعْدُ, فَيَا عِبَادَ اللهِ! أُوْصِى نَفْسِى وَأَنْتُمْ بِتَقْوَى اللهِ فَقَدْ فَازَ المُتَّقُوْنَ, إِتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ.وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ أَمَرَكُمْ بِأَمْرٍ بَدَأَ فِيْهِ بِنَفْسِهِ ، وَثَنَّى بِمَلاَئِكَتِهِ الْمُسَبِّحَةِ بِقُدْسِهِ ، فَقَالَ تَعَالَى وَلَمْ يَزَلْ قَائِلاً عَلِيْمًا ، تَنْبِيْهًا لَنَا وَتَعْلِيْمًا ، وَتَشْرِيْفًا لِنَبِيِّهِ وَتَعْلِيْمًا “إِنَّ اللهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَى النَّبِيِّ يَاأَيُّهَااَّلذِيْنَ آمَنُوْ ا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا”
اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وعلى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ فِي العَالَمِيْنَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ.
اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ الأحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأمْوَاتِ إِنَّكَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ الدَّعَوَاتِ وَقَاضِيْ الحَاجَاتِ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَانْصُرْهُمْ عَلَى عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ,
Editor Naskah & Bahasa : Khayaturrohman