Khutbah Jumat Misi Utami Dakwah Nabi Muhammad SAW
NU CILACAP ONLINE – Misi Utama yang diemban oleh Nabi Muhammad adalah membentuk moral dan akhlak. Dalam rangka mengajarkan moral dan ahlak, elemen terpenting yang harus diperhatikan adalah keteladanan. Naskah khutbah Jumat berikut ini dengan judul, “Misi Utami Dakwah Nabi Muhammad SAW”. Berbentuk bahasa jawa. Semoga bermanfaat!
Oleh Kiai Mohammad Luthfil Anshori, Lc., M.Ud Sekretaris Lembaga Dakwah PWNU Jawa Tengah.
اَلْحَمْدُ للهِ الَّذِي رَضِيَ مِنْ عِبَادِهِ بِالْيَسِيْرِ مِنَ الْعَمَلِ، وَتَجَاوَزَ لَهُمْ عَنِ الْكَثِيْرِ مِنَ الزَّلَلِ، وَأَفَاضَ عَلَيْهِمُ النِّعْمَةَ، وَكَتَبَ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ، وَضَمَّنَ الْكِتَابُ الَّذِي كَتَبَهُ: أَنَّ رَحْمَتَهُ سَبَقَتْ غَضَبَهُ، دَعَا رَبُّهُ إِلَى دَارِ السَّلَاِم، فَعَمَّهُمْ بِالدَّعْوَةِ حُجَّةً مِنْهُ عَلَيْهِمْ وَعَدْلًا، وَخَصَّ بِالْهِدَايَةِ وَالتَّوْفِيْقِ مَنْ شَاءَ نِعْمَةً وَمِنَّةً وَفَضْلًا، فَهَذَا عَدْلُهُ وَحِكْمَتُهُ، وَهُوَ الْعَزِيْزُ الْحَكِيْمُ، وَذَلِكَ فَضْلُهُ يُؤْتِيْهِ مَنْ يَشَاءْ، وَاللهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيْمِ.
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، شَهَادَةَ عَبْدِهِ وَابْنِ عَبْدِهِ وَابْنِ أُمَّتِهِ، وَمَنْ لَا غِنَى بِهِ طَرْفَةَ عَيْنٍ مِنْ فَضْلِهِ وَرَحْمَتِهِ. وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، وَصَفِيُّهُ وَخَلِيْلُهُ، أَرْسَلَهُ رَحْمَةً لِلْعَالَمِيْنَ، وَقُدْوَةً لِلْعَامِلِيْنَ، وَمَحَجَّةً لِلسَّالِكِيْنَ، وَحُجَّةً عَلَى الْعِبَادِ أَجْمَعِيْنَ. فَصَلَّى اللهُ وَمَلَائِكَتُهُ وَجَمِيْعُ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِيْنَ عَلَيْهِ، كَمَا وَحَّدَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ وَعَرَّفَنَا بِهِ وَدَعَا إِلَيْهِ وَسَلَّمَ تَسْلِيْمًا كَثِيْرًا. أَمَّا بَعْدُ.فَيَا عَبَادَ الله، أَوْصِيْكُمْ وَنَفْسِي بِتَقْوَى اللهِ وَطَاعَتِهِ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ. قَالَ اللهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ الْحَكِيْمِ: (يآ أَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِۦ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ)
Poro Hadirin, Jama’ah sidang Jum’ah Rahimakumullah…
Wonten kesempatan khutbah Jum’at siang meniko, monggo kito tansah ningkataken iman serto takwa kito dateng Allah SWT. Inggih meniko kanti berusaha ngamalaken sedoyo nopo ingkang sampun dipun perintahaken Allah, soho nebihi sedoyo laranganipun.
Sebab, kanti keimanan soho ketakwaan menikolah, kito bakal pikantuk keselametan soho kabekjan wonten ing dunyo lan akhirot.
Ma’asyiral Muslimin Rahimakumullah…
Wonten ing saat meniko, kulo lan panjenengan sedoyo tasih wonten ing sak lebetipun wulan Robi’ul Awwal, inggih meniko ingkang dipun kenal kanti sebutan wulan Maulid Nabi Muhammad SAW.
Wonten ing wulan menikolah, dipun lahiraken sosok manungso ingkang mulyo, ingkang dipun utus dingin Gusti Allah SWT supados dados Rahmat utawi kasih sayang tumerap sedoyo alam. Hal meniko susuai kalih nopo ingkang sampun dipun dawuhaken Allah SWT wonten ing Surat al-Anbiya’, ayat kaping 107:
وَمَآ أَرْسَلْنَٰكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَٰلَمِينَ
Lan Ingsun ora ngutus sliramu (Muhammad) kejobo supoyo dadi Rahmat tumerap sekabihane alam.
Ayat meniko negasaken bilih sosok utawi pribadinipun kanjeng Nabi Muhammad inggih meniko perwujudan kasih sayangipun Allah SWT ingkang agung sanget dateng sedoyo makhluk.
Pramilo saking meniko, kepribadian kanjeng Nabi Muhammad ugi dipenuhi raos cinta lan kasih sayang, mboten namung kagem manungso mawon, namun termasuk ugi kaum Binatang. Cinta soho kasih sayang menikolah ingkang melandasi sedoyo gerak langkah dakwahipun Nabi Muhammad SAW.
Kanti penuh kesabaran lan kelembutan, Nabi Muhammad saget kanti pelan namun pasti, nyebaraken ajaran-ajaran Islam wonten ing tanah Mekkah, ingkang wekdal niku dalam keadaan Jahiliyyah. Inggih meniko, manungso wonten ing dalem petenge iman lan rusake moral utawi akhlak.
Pramilo saking meniko, misi utawi tujuan utami ingkang dipun emban kanjeng Nabi Muhammad SAW. Inggih puniko nanamaken iman soho tauhid, sarto ngerubah akhlak ingkang tercela, ingkang nembe marak terjadi wonten ing tengah-tengah penduduk Arab.
Hal meniko amargi kanti landasan iman, lan tentu ugi kanti ngelampahi ajaran Islam, akhlak menungso saget berubah dados mulyo. Pramilo muara utawi tujuan akhir saking sedaya ajaran Islam inggih puniko terwujudipun moral-spiritual ingkang selaras kalih fitrah kemanusiaan.
Nabi Muhammad SAW sampun dawuh wonten setunggalipun hadis:
إِنَّما بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ
Ingsun (Muhammad) iku ora kautus kejobo namung kanggo tujuan nyempurna’ake akhlak.
Wonten hadis meniko, Nabi Muhammad nggina’aken kata “innama”, ingkang wonten kaidah Bahasa Arab dipun sebut nggadahi faedah “lil hashr utawi lil Qashr”,
Inggih puniko mbatesi utowo ngringkes sesuatu. Artosipun, bilih misi utama kanjeng Nabi nggih intinipun supados nyempurna’aken akhlakipun umat manungso. Mbok menawi pernyataan puniko nimbulaken pertanyaan, nopo leres tugas Nabi namung ngajaraken Akhlak? Padahal kanjeng Nabi ugi ngajaraken hal ikhwal iman soho syari’at.
Jawabanipun: panci leres bilih Nabi ugi ngajaraken iman soho syari’at, namun tujuan akhir saking keimanan soho amal ibadah inggih meniko supados saget membentuk karakter ingkang sae, soho akhlak ingkang luhur wonten ingdalem pribadi saben-saben menungso.
Hal meniko saget dipun pahami wonten ing antawisipun kanti pinten-pinten contoh, salah setunggalipun inggih meniko perintah Sholat. Ingkang tujuanipun supados menungso saget selamet saking perbuatan-perbuatan ingkang keji lan mungkar.
Perintah Poso misalipun, tujuanipun mboten sanes nggih mendidik menungso kanti raos lesu utowo ngelih, supoyo lahir sikap empati amargi piyambakipun saget ngraosaken kesusahan ingkang dipun alami sudaranipun se-Islam, inggih meniko beratipun nahan lesu.
Sahinggo kanti ibadah puasa meniko, piyambakipun saget terdorong purun maringi bantuan dateng sederekipun ingkang nembe kesusahan. Ibadah haji nggih sami, anggadahi tujuan mendidik akhlak. Sebab tiyang ingkang ngelampahi ibadah haji dipun didik supados anggadahi raos rendah hati, andap ashor, sebab hakikat sedaya menungso meniko sami wonten ing ngarsanipun Allah SWT.
Sedaya sami statusipun sebagai hamba. Pramilo saking meniko, ingkang dipun arep-arep inggih tumbuhipun sikap saling menghormati dateng sesami, mboten mbeda-beda’aken asal-usul ras, suku, soho warna kulit. Sedaya ingkang nglampahi ibadah haji dipun satu’aken kanti hubungan ukhuwwah islamiyyah soho ukhuwwah basyariyyah.
Poro Hadirin, Jama’ah Jum’ah Rahimakumullah…
Saking punopo ingkang sampun kulo sampe’aken kolo wau, bilih misi Utama kautusipun kanjeng Nabi Muhammad inggih meniko membentuk moral soho akhlak ingkang terpuji. Lan wonten ing ndalem proses ngajaraken moral soho akhlak meniko unsur ingkang paling penting inggih meniko keteladanan utawi (uswah).
Lan kaitanipun kalih keteladanan, tentu kanjeng Nabi Muhammad saestu sampun dados contoh ingkang paling pas. Ingkang kedah dipun dadosaken idola utawi percontohan dateng sintenke mawon ingkang nerasaken perjuangan dakwah beliau. Wonten ingdalem ayat-ayat al-Qur`an, Allah SWT sampun negasaken bilih ingdalem pribadinipun Rasulullah saestu wonten suri tauladan ingkang sae.
Meniko antawisipun kados ingkang kasebat wonten surat al-Ahzab ayat 21:
لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِى رَسُولِ ٱللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ
Poro hadirin ingkang dipun mulia’aken Allah SWT.
Wonten ing wulan ingkang penuh kebahagiaan meniko, monggo kito sami berusaha supados saget neladani Dakwah Nabi. Inggih meniko ndadosaken cinta soho kasih sayang sebagai landasan, lan keluhuran akhlak ingkang dados tujuan akhiripun. Mugi-mugi kanti nambah mahabbah soho berusaha.
Neladani akhlakipun kanjeng Nabi, kulo lan panjenengan sedaya bakal pikantuk syafa’atipun wonten ing yaumil Qiyamah. Amin ya Rabbal ‘Alamiin.
أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ. لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ. بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي الْقُرْاٰنِ الْعَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الْاٰيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّيْ وَمِنْكُمْ تِلَاوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ. وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ فَيَا فَوْزَ الْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ
Khutbah II
اَلْحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَنْعَمَنَا بِنِعْمَةِ الْاِيْمَانِ وَالْاِسْلَامِ. وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ خَيْرِ الْأَنَامِ. وَعَلٰى اٰلِهِ وَأَصْحَابِهِ الْكِرَامِ. أَشْهَدُاَنْ لَا اِلٰهَ اِلَّا اللهُ الْمَلِكُ الْقُدُّوْسُ السَّلَامُ وَأَشْهَدُ اَنَّ سَيِّدَنَا وَحَبِيْبَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ صَاحِبُ الشَّرَفِ وَالْإِحْتِرَامِ. أَمَّا بَعْدُ فَيَا أَيُّهَا النَّاسُ أُوْصِيْكُمْ وَنَفْسِيْ بِتَقْوَى اللهِ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ
فَقَالَ اللهُ تَعَالَى اِنَّ اللهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَى النَّبِيِّ يٰأَيُّهَا الَّذِيْنَ أٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا. اَللّٰهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلٰى أٰلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلٰى سَيِّدِنَا اِبْرَاهِيْمَ وَبَارِكْ عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلٰى اٰلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلٰى سَيِّدِنَا اِبْرَاهِيْمَ وَعَلٰى اٰلِ سَيِّدِنَا اِبْرَاهِيْمَ فْي الْعَالَمِيْنَ اِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ اَللّٰهُمَّ وَارْضَ عَنِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ
وَعَنْ اَصْحَابِ نَبِيِّكَ اَجْمَعِيْنَ. وَالتَّابِعِبينَ وَتَابِعِ التَّابِعِيْنَ وَتَابِعِهِمْ اِلٰى يَوْمِ الدِّيْنِ. اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ. اَللّٰهُمَّ ادْفَعْ عَنَّا الْغَلَاءَ وَالْوَبَاءَ وَالطَّاعُوْنَ
وَالْاَمْرَاضَ وَالْفِتَنَ مَا لَا يَدْفَعُهُ غَيْرُكَ عَنْ بَلَدِنَا هٰذَا اِنْدُوْنِيْسِيَّا خَاصَّةً وَعَنْ سَائِرِ بِلَادِ الْمُسْلِمِيْنَ عَامَّةً يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ. رَبَّنَا اٰتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْاٰخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.
عِبَادَ اللهِ اِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْاِحْسَانِ وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ. يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذْكُرُوا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ. وَاشْكُرُوْهُ عَلٰى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ. وَلَذِكْرُ اللهِ اَكْبَرُ