Khutbah Jumat Bahasa Jawa Membentuk Anak Shalih
NU CILACAP ONLINE – Khutbah Jumat kali ini bahasa jawa dengan judul “Membentuk Anak Shalih” disusun Oleh Bendahara Lembaga Dakwah Pengurus Wilayah Nahdlatul Ulama (LD PWNU) Jawa Tengah KH Nurul A’la, Lc, MSI.
Umume wong tuwa pengin anak-anake dadi anak sing soleh, supaya yen wis gedhe bisa mbales jasa wong tuwa. Nanging, obsesi wong tuwa kadhangkala ora cocog karo upaya sing ditindakake.
Khutbah Pertama
اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي جَعَلَ مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ. أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلهَ إِلَّا الله وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، شَهَادَةً عَصَمَ اللهُ قَائِلَهَا دِمَاءَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ إِلَّا بِحَقِّ الإِسْلَامِ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، أَرْسَلَهُ اللهُ بِالْهُدَى رَحْمَةً لِلْعَالَمِيْنَ، اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، وَبَارِكْ وَسَلِّمْ عَلَيْهِ فِي الأَوَّلِيْنَ وَالأخِرِيْنَ وَفِي كُلِّ حِيْنٍ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ، أَمَّا بَعْدُ: فَيَا عِبَادَ اللهِ، اُوْصِيْكُمْ وَنَفْسِي بِتَقْوَى اللهِ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ، اِتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوْتُنَّ اِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ
Jamaah Sholat Jum’at rahimakumullah
Wonten ing kalodhangan ingkang mulya punika, khotib ngajak kita tansah njagi lan ningkataken taqwa kita dhumateng Allah SWT sabisa-bisa, taqwa ing raos nindakaken dhawuhipun saha nebihi laranganipun. Kanthi taqwa, amal ibadah ingkang kita tindakaken saged dipuntampi dening Allah Subhanahu wa Ta’ala.
Jamaah Sholat Jum’at rahimakumullah
Anak minangka permata ing atine wong tuwa sing banget ditresnani lan ditresnani. Babagan pisanan sing dipikirake wong lanang lan bojone nalika njelajah rumah tangga yaiku pira akeh anak sing bakal diduweni ing mangsa ngarep lan menyang endi sing bakal digawa.
Kanjeng Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam nyemangati kita supados gadhah lare kathah, dawuhe koyo mengkene:
تَزَوَّجُوا الْوَلُوْدَ وَالْوَدُوْدَ فَإِنِّيْ مُكَاثِرٌ بِكُمْ الأُمَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Tegese: “Njodho karo wong wadon kang kebak katresnan lan amarga satemene Ingsun bangga marang sira ing dina kiyamat amarga cacahira kang akeh.” (HR. Abu Daud lan An Nasa’i).
Nanging, masalahe yaiku ing ngendi kita bakal ngarahake anak-anak kita sawise lair. Umume wong tuwa pengin anak-anake dadi anak sing soleh, supaya yen wis gedhe bisa mbales jasa wong tuwa. Nanging, obsesi wong tuwa kadhangkala ora cocog karo upaya sing ditindakake.
Sejatine, usaha minangka salah sawijining faktor sing pancen nemtokake pembentukan karakter lan kepribadian bocah. Obsesi tanpa usaha minangka impen palsu sing ora bisa dadi kasunyatan.
Sangat ironis jika sebagian orang tua punya pandangan yang keliru, mereka menginginkan agar kelak anak-anaknya dapat menjadi artis, bintang iklan, fotomodel dan lain-lain. Wong-wong padha ngira yen karo kabeh iki, anak-anake bakal bisa urip makmur lan sejahtera kaya selebriti terkenal.
Sanadyan ing mburi kabeh padha garing informasi babagan urip selebriti sing ditresnani. Iki kedadeyan amarga wong tuwa asring ngonsumsi macem-macem program hiburan ing macem-macem media cetak lan elektronik, mula panemune dibangun saka apa sing wis dideleng nganti saiki.
Jamaah Sholat Jum’at rahimakumullah
Uripe para selebritis sing dikagumi akeh wong ora kaya uripe kewan sing ora ngerti tujuane uripe kejaba mung mangan lan ngumbar hawa napsu. Seneng-seneng, nginum alkohol, obat-obatan lan gaya urip glamor minangka konsumsi saben dina.
Jarang-jarang ana sing nggatekake tujuan sing sejatine diciptakake dening Allah Subhannahu wa Ta’ala, sanajan dheweke mung nggunakake ritual minangka alat kanggo nggayuh tujuan kadonyan, kanggo ngapusi masyarakat babagan kahanan sing sejatine.
Nopo kita kepengin anak-anak kita dadi wong sing adoh saka agamane sing katon seneng ing donya nanging nandhang sangsara ing akhirat? Mesthi ora. Allah Subhanahu wa Ta’ala dhawuhke:
وَلْيَخْشَ الَّذِيْنَ لَوْ تَرَكُوْا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعٰفًا خَافُوْا عَلَيْهِمْۖ فَلْيَتَّقُوا اللّٰهَ وَلْيَقُوْلُوْا قَوْلًا سَدِيْدًا
Tegesipun: “Lan padha wedia marang Allah wong-wong kang bakal ninggal anak-anake kang ringkih, kang padha ditakuti kanggo (kesejahteraan). Dadi, wedia marang Allah lan ngomong nganggo tembung sing bener (kanggo njaga hak anak-turunmu). (An Nisa: 9).
Dhéfinisi lemah ing ayat iki yaiku lemah iman, lemah fisik, lemah intelektual lan lemah ekonomi. Pramila minangka tiyang sepuh ingkang tanggel jawab dhateng putranipun kedah nggatosaken patang perkawis menika. Ora ngerti apa wae saka papat perkara kasebut minangka ketidakseimbangan sing bisa nyebabake ora seimbang ing bocah.
Imam Ibnu Kathir sajrone menehi komentar babagan makna lemah ing ayat iki fokus ing masalah ekonomi. Dheweke kandha yen wong tuwa kudune ora ninggalake anak-anake sing mlarat.
Lan kabukten akehe umat Islam sing gelem ninggalke iman (murtad) ing akhir jaman iki amarga kahanan ekonomine sing ana ing ngisor garis kemiskinan.
Akeh wong tuwa sing ngutamakake perkembangan anak saka perspektif intelektual, fisik lan ekonomi wae lan ora nggatekake pangembangan iman.
Kadhang kala wong tuwa wani nindakake apa wae angger kabutuhan pendhidhikan anak-anake bisa dicukupi, dene dheweke rumangsa wegah banget anggone ndaftarake anak-anake ing pawiyatan agama. Sanadyan aspek iman minangka kabutuhan dhasar kanggo bocah-bocah.
Ana uga wong tuwa sing nyukupi kabutuhan anak saka papat masalah utama ing ndhuwur, nanging iki pancen diskriminatif lan ora seimbang.
Tuladhanipun: Wonten tiyang sepuh ingkang anggenipun nyekolahaken putra-putrinipun saking sudut pandang intelektual sampun nindakaken upaya ingkang maksimal, sedaya sarana saha prasarana kangge nggayuh ancas menika sampun kasembadan kanthi temen-temen, ananging kangge nyekapi kabetahanipun putra-putranipun. ing babagan agama lan iman, wong tuwa katon setengah ati.
Jamaah Sholat Jum’at rahimakumullah
Minangka wong tuwa sing wicaksana, sampeyan kudu bisa nggatekake langkah-langkah sing kudu ditindakake kanggo mujudake obsesi ing nglairake anak sing soleh.
- Syarat-syarat kanggo bocah sing soleh kudu bener-bener jumbuh karo kersane agama Islam kaya kang dipangandikakake dening Rasulullah Shallallahu alaihi wa Salam:
إِذَا مَاتَ اِبْنُ آدَمَ اِنْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاَثٍ، صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُوْ لَهُ.
Tegesipun: “Manawa turune Adam mati, bakal kaputus panggawene kajaba telu: sedekah Jariah utawa ilmu kang migunani utawa anak sholeh sing tansah ndedonga marang dheweke.” (HR.Muslim).
Wonten ing hadits menika dipunandharaken kanthi gamblang bilih ciri-cirinipun lare ingkang sholeh inggih menika lare ingkang tansah ndongakaken tiyang sepuhipun. Dene kita sedaya sami mangertosi bilih lare ingkang remen ndongakaken tiyang sepuh inggih menika lare ingkang wiwit alit sampun biasa dipun didik anggenipun nindakaken amal kesaenan, nindakaken dhawuhipun Allah Subhannahu wa Ta’ala, lan nebihi laranganipun..
- Lare ingkang soleh badhe tuwuh lan ngrembaka wonten ing lingkungan lan swasana ingkang sae ugi pendhidhikan agami ingkang cekap.
Anak lair ing kahanan fitrah, banjur wong tuwane warna dheweke, Rasulullah Shallallahu alaihi wa Salam ngandika:
كُلُّ مَوْلُوْدٍ يُوْلَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ، فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أَوْ يُنَصِّرَانِهِ أَوْ يُمَجِّسَانِهِ) رواه البخاري
Tegese: Saben bocah lair ing alam (Islam), banjur wong tuwane ndadekake dheweke dadi Yahudi, Nasrani utawa Majusi.” (HR. Al-Bukhari)
Mula saka iku, wong tuwa kudu bisa mirsani kanthi tliti lan ngati-ati marang lingkungan sing bakal digayuh anak-anake, yaiku ing lingkungan kulawarga, sekolah utawa masyarakat..
Jamaah Sholat Jum’at rahimakumullah
Awit saking punika, ing pungkasan khutbah punika sumangga kita sesarengan ngraosaken keprihatinan dhumateng kelangsungan generasi kita, mugi-mugi kanthi keprihatinan kita, Allah Subhannahu wa Ta’ala tansah paring pitulungan dhumateng kita lan saged menangaken agami Islam saking agami sanes.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي الْقُرْاٰنِ الْعَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الْاٰيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ اللهُ مِنِّيْ وَمِنْكُمْ تِلَاوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ. أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ لِيْ وَلَكُمْ، فَاسْتَغْفِرُوْهُ، اِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ
Khutbah Kapindo
إِنَّ الْحَمْدَ لِلَّهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِيْنُهُ وَنَسْتَغْفِرُهْ وَنَعُوذُ بِاللهِ مِنْ شُرُوْرِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَنْ يَهْدِهِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ. وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ. وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ. أَمَّا بَعْدُ؛
فَيَا أَيُّهَا الْحَاضِرُوْنَ اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَذَرُوْا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ. وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ أَمَرَكُمْ بِأَمْرٍ بَدَأَ بِنَفْسِهِ. وَثَنَى بِمَلَائِكَةِ الْمُسَبِّحَةِ بِقُدْسِهِ
إِنَّ اللهَ وَمَلاَئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَى النَّبِيِّ، يَا أَيُّهاَ الَّذِيْنَ ءَامَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ، إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ.
وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ، إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ. اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اْلأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَاْلأَمْوَاتِ. اَللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مِنَ الْخَيْرِ كُلِّهِ مَا عَلِمْنَا مِنْهُ وَمَا لَمْ نَعْلَمْ
اَللَّهُمَ أَصْلِحْ أَحْوَالَ الْمُسْلِمِيْنَ وَأَرْخِصْ أَسْعَارَهُمْ وَآمِنْهُمْ فِيْ أَوْطَانِهِمْ. رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
عِبَادَ اللهِ إِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَاْلإِحْسَانِ وَإِيتَآئِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذْكُرُوا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ